Takojšnja plačila
9. oktobra 2025 stopijo v veljavo določila nove Uredbe EU o takojšnjih plačilih.
9. oktobra 2025 stopijo v veljavo določila nove Uredbe EU o takojšnjih plačilih
9. oktobra 2025 stopijo v veljavo določila nove Uredbe EU o takojšnjih plačilih, ki se nanašajo na obveščanje strank, preverjanje ujemanja med nazivom in IBAN številko prejemnika plačila, možnost omejitve višine zneskov plačil in na dostopnost storitve.
Nova storitev zmanjšuje možnosti napak in zlorab, saj plačniku omogoča večjo gotovost glede prejemnika plačila ter prispeva k nemotenemu izvajanju plačil.
Gre za novo Uredbo EU, ki vsem ponudnikom plačilnih storitev (bankam, hranilnicam itd.) nalaga obveznost nudenja takojšnjih kreditnih plačil SEPA (instant payments) v evrih na vseh tržnih poteh, kjer danes uporabnikom omogočajo ne-takojšna plačila (običajna plačila). Uredba EU določa, da je takojšnje plačilo treba izvesti v roku do 10 sekund.
Uredba uvaja:
- storitev preverjanja med imenom in priimkom / nazivom in IBAN številko prejemnika plačila (storitev VOP), s čimer plačniku daje možnost večje gotovosti, da sredstva nakazuje pravilnemu/želenemu prejemniku;
- upravljanje z limiti plačil s strani komitentov, s čimer plačnik določi maksimalni znesek takojšnjega plačila (bodisi za posamezno transakcijo – transakcijski limit, bodisi na dan – dnevni limit). Več o upravljanju limitov plačil boste izvedeli v naslednjem obvestilu.
- obveznost bank, da ustrezno obveščajo plačnike o izvedbi takojšnjega plačila (obvestilo, da so prejemniku dana sredstva na voljo oz. da je bila transakcija zavrnjena z razlogom zavrnitve).
Ta določila Uredbe EU stopijo v veljavo z 9. oktobrom 2025.
Pogosta vprašanja
Gre za novo Uredbo EU, ki vsem ponudnikom plačilnih storitev nalaga obveznost omogočanja takojšnjih SEPA plačil (instant payments) v evrih. Določila uredbe se nanašajo na obveščanje strank o statusu plačila, preverjanje ujemanja med nazivom in IBAN oznako prejemnika plačila, možnostjo omejitve višine zneskov plačil in dostopnost takojšnjih plačil.
Do 9. oktobra 2025 mora vsaka banka v EGP omogočiti, da lahko komitenti pošiljajo takojšnja plačila po vseh plačilnih kanalih, kjer je možno oddati navadno kreditno plačilo, medtem ko je prejem takojšnjih plačil 24/7 mogoč že od 9. januarja 2025.
Takojšnje plačilo je bančno nakazilo, kjer so sredstva prejemniku plačila na voljo v nekaj sekundah, 24 ur na dan, vse dni v letu – tudi med vikendi in prazniki.
Preverjanje naziva prejemnika je nova varnostna funkcionalnost, ki bo v uporabi za vsa SEPA kreditna plačila (takojšnja in ne takojšnja). Preverjala bo, ali se naziv prejemnika, ki ga vpišete pri nakazilu, ujema z nazivom lastnika računa, na katerega nakazujete denarna sredstva. Naziv se mora ujemati z nazivom v registru računov oziroma pri banki prejemnika plačila. Če se podatki ne ujemajo, boste prejeli opozorilo glede neujemanja pred izvedbo plačila.
Nakazilo boste lahko potrdili kljub opozorilu, vendar boste s tem sprejeli tveganje, da gredo sredstva napačnemu prejemniku.
Sistem preverjanja naziva prejemnika je obvezen za vsa SEPA nakazila (takojšnja in ne takojšnja) znotraj EGP območja.
Ko vnesete nalog za nakazilo, bo banka plačnika pri prejemnikovemu ponudniku plačilnih storitev preverila, ali se številka računa (IBAN) in naziv prejemnika ujemata. Storitev se bo izvedla samodejno, pred izvedbo nakazila.
Po izvedeni preverbi plačnik prejme povratno informacijo o statusu preverjanja. Če se naziv in IBAN ne ujemata (popolnoma), vas bo banka o tem opozorila.
- Storitev nam daje več zaupanja, da se denar nakaže pravemu prejemniku,
- povečuje učinkovitost in pravilnost nakazil,
- pripomore tudi k zmanjšanju možnosti zlorab, ne bo pa jih odpravil.
Primerjajte uraden naziv podjetja, kot je vpisan v registru podjetij s tistim, ki ga uporabljate pri poslovanju, predvsem pa na:
- računih,
- pogodbah,
- spletni strani, in
- podpisih v e-pošti.
Po potrebi uskladite naziv podjetja v vseh dokumentih in na vseh komunikacijskih kanalih, saj bo potrebno pri nakazilih dosledno uporabljati uradne nazive. Neujemanje naziva lahko povzroči zamudi pri plačilu.
Ne. Funkcionalnost preverjanja imena prejemnika deluje na podlagi natančnega ujemanja uradnega imena, kot ga vodi register podjetij in vaša banka ali hranilnica.
Uporaba skrajšanih oziroma internih ali trgovskih nazivov lahko privede do zavrnitve plačila, saj slovenske banke zaradi poenostavitve vnašanja podatkov v plačilni nalog na podlagi vnosa IBAN omogočamo predizpolnitev polja z nazivom prejemnik, in sicer zgolj iz uradnih registrov.
Če se podatki o nazivu ne ujemajo, priporočamo, da pred izvedbo ponovno preverite IBAN račun in naziv prejemnika. V kolikor se podatki še vedno ne ujemajo, stopite v stik s prejemnikom plačila in preverite, ali so podatki ustrezni. Če niste prepričani o pravilnosti podatkov, predlagamo, da plačila ne izvedete.
Vnesen naziv se le delno ujema z nazivom prejemnika. Morda ste se zatipkali ali pa se vneseno ime nekoliko razlikuje od pravilnega imena. V tem primeru bo banka vedno sporočila registriran naziv prejemnika, ki ga boste lahko uporabili pri nakazilu.
Da. Sistem preverjanja naziva bo deloval tako za plačila med fizičnimi osebami kot za plačila pravnim osebam.
Stranke bodo imele možnost omejevanja in upravljanja maksimalnega zneska za takojšnje plačilo. Dodatni varnostni vidik prinaša možnost omejitve višine zneskov takojšnjih plačil, s čimer lahko omejite tveganja potencialnih goljufij.
Uporabnik bo lahko določil limit, ki predstavlja najvišji znesek, ki se lahko pošlje kot takojšnje plačilo. Ta limit se lahko določi bodisi na dan bodisi za posamezno transakcijo, po lastni presoji uporabnika plačilnih storitev.
- Od začetka veljave Uredbe (5.10.2025) boste morali v spletni/mobilni banki nastaviti željeno višino limita za takojšnja plačila,
- pri vnosu podatkov o prejemniku vedno vnašajte popolne nazive, saj lahko le tako učinkovito izvedete takojšnje plačilo,
- v kolikor prejmete povratno informacijo o neujemanju naziva prejemnika, se pred izvedbo nakazila prepričajte o pravilnosti podatkov,
- če ste prejemnik takojšnjih plačil (npr. najemnine, dejavnosti, storitve), obvestite svoje plačnike o uporabi popolnega naziva.
Kaj to pomeni za podjetja?
- Takojšnja plačila 24/7/365
Vaša banka ali hranilnica vam bo omogočila prejemanje in pošiljanje takojšnjih SEPA plačil ves čas – sredstva bodo prispela na račun prejemnika plačila v nekaj sekundah, ne glede na dan ali uro.
- Obvezno preverjanje ujemanja naziva in IBAN-a prejemnika (VoP – Verification of Payee) plačila
Gre za nov varnostni mehanizem, ki bo pomembno vplival na plačilne procese, saj se preverjanje sprožilo opozorilo, če se naziv prejemnika in številka računa (IBAN) prejemnika plačila ne bosta ujemala.
Kaj morate storiti do 1. oktobra 2025?
- Preverite bančne podatke podjetja:
Preverite, ali se naziv vašega podjetja v registrih in pri banki/hranilnici ujema s tistim, ki ga komunicirate javno in z vašimi strankami (na vaših računih, spletni strani, pogodbah ipd.).
Če morebiti uporabljate krajši ali trgovski naziv, jasno in točno navedite vaš uraden naziv plačila.
- Posodobite javno dostopne informacije:
Na računih, spletnih straneh, e-poštnih podpisih in ostalih dokumentih zagotovite ustrezen zapis naziva in IBAN številke podjeta.
- Komunicirajte s svojimi strankami, partnerji in dobavitelji:
Vaše poslovne partnerje opozorite, da bodo pri plačilih uporabljali natančen naziv vašega podjetja.
Če ste plačnik vi, preverite uraden naziv prejemnika plačila.
Zadovoljstvo strank je na prvem mestu
Naše stranke so med najbolj zadovoljnimi
Raziskava med podjetji je pokazala, da stranke Sparkasse zelo rade priporočajo svojo banko drugim podjetjem (NPS: Net promoter Score), kar ne preseneča, saj so stranke banke Sparkasse najbolj zadovoljne med strankami vseh bank.
(CSI: Customer Satisfaction Index) (raziskava SME Market Vision; Valicon 2024)
Dokumentacija in ceniki
Plačilni promet
PDF (112 KB) | |
PDF (269 KB) | |
PDF (138 KB) | |
PDF (272 KB) |