Varna raba kartic

Plačilne kartice so postale že del vsakdanjika, ob čemer so za posameznika enako pomembne kot vsaka vredna lastnina ali gotovina v žepu. V naš vsakdanjik so vstopili tudi že spletni nakupi in spletno bančništvo, ki nas izpostavlja drugačnim tipom tveganja ter poskusim spletnih prevar tako, da je kot že tudi pri samem rokovanju s plačilno kartico tudi na tem področju previdnost še bolj ključnega pomena. 

Na kaj moramo biti pri uporabi kartice še posebej pozorni:

Na prodajnem mestu:
  • Ko plačujemo s kartico na prodajnem mestu, kartice nikoli ne izgubimo izpred oči. Če jo mora uporabljati prodajalec, pozorno spremljamo, kako ravna z njo in kako poteka plačevanje.
  • Preden potrdimo plačilo, vedno preverimo, ali je znesek na POS-terminalu oziroma na računu pravilen in ustreza dogovorjenemu znesku.
  • Če je med plačevanjem treba vnesti PIN-številko, pazimo, da v času vnosa nihče ne gleda v zaslon ali tipkovnico. Enako ravnamo tudi pri vseh drugih storitvah, kjer moramo vnesti PIN. V takšnih primerih imamo pravico, da osebo v bližini prosimo, naj se umakne iz našega vidnega polja.
  • Pri vsakem nakupu preverimo, da je kartica uporabljena samo enkrat in da je postopek avtorizacije uspešen. Če avtorizacija ni uspela, moramo prejeti potrdilo o neuspešnem poskusu – lahko kot natisnjen izpisek na prodajnem mestu, kot obvestilo v naši mobilni banki ali kot SMS, če smo naročeni na to storitev.
  • Redno preverjamo izpiske porabe ter jih primerjamo s svojimi dejanskimi nakupi in drugimi kartičnimi transakcijami. Tako bomo hitro opazili morebitna neskladja.
  • Potrdila o nakupih lahko vsebujejo občutljive podatke o naši kartici. Zato taka potrdila, ki jih ne potrebujemo več, vedno ustrezno uničimo. Nikoli jih ne odvržemo v celoti in v obliki, kjer so vsi podatki še vedno lahko razvidni.

Pri spletnem nakupovanju:

  • Podatkov s svoje kartice nikoli ne pošiljamo prek elektronske pošte, klepetalnic ali SMS-sporočil.
  • Po opravljenem spletnem nakupu se vedno odjavimo s spletne strani trgovine in shranimo potrditveno sporočilo o nakupu (najpogosteje v elektronski pošti).
  • Za dodatno varnost na spletu redno spremljamo varnostne nasvete, ki so dostopni na povezavi: Nacionalni program ozaveščanja o kibernetski varnosti - Varni na internetu.

Pri uporabi bankomata:

  • Med vnosom PIN-številke vedno poskrbimo, da nihče ne more videti zaslona ali tipkovnice. Priporočljivo je, da z drugo roko zakrijemo tipkovnico. Če je v bližini druga oseba, jo imamo pravico prijazno prositi, naj se umakne iz našega vidnega polja.
  • Bankomate vedno uporabljamo sami. Ne sprejemamo pomoči mimoidočih in nikoli ne delimo svoje PIN-številke – niti s poznanimi osebami.
  • Izbiramo bankomate, ki se nahajajo na dobro osvetljenih in obljudenih mestih.
  • Pred uporabo vedno preverimo videz bankomata. Če opazimo kakršnekoli nenavadne naprave, poškodbe, tuje predmete ali neobičajne reže, kartice na tem avtomatu ne uporabimo ter o tem obvestimo banko in policijo.
  • Če je bankomat nameščen v zaprtem prostoru, kamor vstopimo s potegom kartice, vemo, da za vstop ni treba vnesti PIN-številke. Če katerakoli druga naprava (ki ni bankomat) zahteva vnos PIN-a, tega ne storimo.
  • Če bankomat zadrži kartico, poleg pa je navodilo, naj znova vtipkamo PIN-številko, tega ne storimo. Enako velja, če nas k ponovnemu vnosu spodbuja oseba, ki se predstavlja kot bančni delavec. V obeh primerih takoj obvestimo banko in policijo na številko 113.
  • Če bankomat kljub odobreni transakciji ne izplača gotovine, takoj preverimo stanje na svojem računu (v mobilni aplikaciji ali v poslovni enoti). Če stanje ni pravilno, to nemudoma sporočimo banki.

Pri potovanjih v tujino:

  • Pred menjavo gotovine se vedno pozanimamo o uradnih menjalnih tečajih v bankah in menjalnicah. Pogosto se bolj splača uporabiti kartico sistema Mastercard ali Visa.
  • Pri dvigu gotovine na bankomatu v tujini ali pri plačilu na prodajnem mestu vedno izberemo lokalno valuto, saj s tem dobimo tečaj kartičnega sistema, ki je običajno ugodnejši od tečaja lokalne banke.
  • Če nam trgovec ali bankomat ponudi uporabo t. i. DCC (Dynamic Currency Conversion), smo pozorni – če izberemo preračun v evre že pri trgovcu, lahko izgubimo prednost ugodnejšega tečaja kartičnega sistema.
  • Zavedamo se, da se v tujini lahko pojavijo enkratne nadomestilne pristojbine (t. i. surcharge) ali dodatni stroški pri pretvorbi valut. Ti stroški se zaračunajo samo, če z njimi izrecno soglašamo.
  • Celotna priporočila za varno uporabo kartic v tujini so dostopna v dokumentu: zbs-tujina.pdf.

Kaj storiti v primeru izgube, kraje ali preklica plačilne kartice

  • Vedno imejmo pri sebi zapisano telefonsko številko, ki je navedena na zadnji strani naše plačilne kartice. Na to številko lahko pokličemo 24 ur na dan, vse dni v letu, da takoj prijavimo izgubo ali krajo kartice.
  • Prijavo opravimo takoj, ko opazimo, da je kartica izgubljena, ukradena ali jo želimo preklicati. Le s hitrim ukrepanjem bo kartica pravočasno blokirana in bomo s tem zmanjšali možnost morebitne zlorabe.
  • Če sumimo, da je šlo za krajo, o tem čim prej obvestimo najbližjo policijsko postajo. Enako storimo tudi, če se to zgodi v tujini.
  • Če uporabljamo mobilno banko, je dobro, da že pred potovanjem preverimo, ali aplikacija omogoča začasno blokado kartice. Veliko mobilnih aplikacij to funkcijo omogoča, in v takem primeru lahko kartico začasno blokiramo sami – hitro in enostavno.

Pomembno: splošna pravila za varno uporabo plačilne kartice

  • PIN-številko si vedno zapomnimo, ovojnico ali dokument, v katerem smo jo prejeli, pa takoj uničimo. PIN-številke nikoli ne zapisujemo in je ne hranimo skupaj s kartico – niti v fizični niti v digitalni obliki.
  • Redno spremljamo in se seznanjamo z aktualnimi splošnimi pogoji poslovanja naše plačilne kartice.
  • Kartice ne izpostavljamo toplotnim ali drugim škodljivim virom, kot so neposredna sončna svetloba, grelniki ali naprave z močnim magnetnim poljem. To lahko kartico poškoduje in onemogoči njeno delovanje.
  • S kartico ravnamo skrbno – vedno jo imamo pri sebi in je ne puščamo brez nadzora. Če smo na prodajnem mestu (npr. v restavraciji), kjer nimajo prenosnega POS-terminala, osebno spremljamo osebje do plačilne točke. Kartica je naša osebna lastnina, zato z njo ne sme nihče drug opravljati transakcij.
  • Vsi podatki na kartici so zaupni, zato jih nikoli ne delimo z drugimi, tudi če nekdo do njih skuša priti pod pretvezo (npr. po telefonu, e-pošti ali osebno).

Dodatno opozorilo: pazite na zlorabe in lažna sporočila

  • Ne nasedajmo sumljivim elektronskim sporočilom, telefonskim klicem ali SMS-om, tudi če na prvi pogled izgledajo, kot da prihajajo od naše banke ali hranilnice. Takšna sporočila nas pogosto opozarjajo na domnevno zlorabo kartice in nas pozivajo, da vpišemo ali razkrijemo svoje kartične podatke na t. i. "varnostnih obrazcih" na spletu. Tovrstna sporočila so prevara.
  • Če takšno sporočilo prejmemo, takoj obvestimo svojo banko ali hranilnico in skupaj z njimi preverimo, ali gre za resnično obvestilo ali za poskus prevare.
  • Banka ali hranilnica nas nikoli ne bo kontaktirala po e-pošti ali telefonu z namenom, da bi od nas zahtevala podatke o kartici, kot so številka kartice, datum veljavnosti, varnostna koda (CVV/CVC) ali PIN-številka. Prav tako nas nikoli ne bo pozvala k razkritju gesel.