Kaj pa vas stresira v službi? Odpravite vzroke, ne čakajte na posledice
Če ste v službi pod stresom, analizirajte, kaj vam ga povzroča in kako se mu boste zoperstavili.
Delo na daljavo in hibridni model, ko se to kombinira z občasno prisotnostjo v pisarnah, se je v mnogih podjetjih ohranilo tudi po ukinitvi koronskih ukrepov. A sedaj je že popolnoma jasno, da gre pri selitvi iz pisarn v domača okolja za zahtevno transformacijo, ki zahteva prilagoditve tako od zaposlenih kot od podjetij. V tehnološkem smislu, organizaciji, znanjih, organizacijski kulturi in tudi pristopu do dela.
Pred kratkim je v medijih zaokrožilo elektronsko sporočilo najbogatejšega zemljana, Elona Muska, v katerem nagovarja vodilne v podjetju Tesla, naj se nemudoma vrnejo iz domačih pisarn v podjetje in začnejo opravljati svoje delo na način, kot se od njih pričakuje. V pojasnilu po odmevni objavi je avtor sporočila navedel prednosti fizične prisotnosti vodij na delovnem mestu, ki jih le ti ne morejo nadomestiti z delom na daljavo.
Tudi sicer se podjetja, ki so v delu od doma videla predvsem priložnost za zmanjševanje stroškov, a se niso v zadostni meri prilagodila novo nastalim okoliščinam, srečujejo z zmanjšano produktivnostjo in nezadovoljstvom zaposlenih. Ti pogrešajo primerno tehnološko opremo in vpeljan sistem za učinkovito delo, pogosto se počutijo izključene in manj motivirane kot ko so v pisarni.
K navedenemu je treba dodati, da je bilo leto 2021 razglašeno za leto množičnih odhodov, ko so povsod po svetu beležili povečano število odpovedi zaposlenih. V ZDA naj bi tako v letu 2021 dalo odpoved več kot 4,5 milijonov zaposlenih, množične odpovedi so presenetljivo zabeležili tudi na Kitajskem. Nenazadnje pa je tudi naš majhen trg delovne sile turbulenten kot že dolgo ne.
Primeri kažejo, kako zahtevnim razmeram so v zadnjih dveh letih izpostavljena tako podjetja kot zaposleni. Tako se v številnih organizacijah ubadajo z vprašanjem, kako naprej?
Danes je že kristalno jasno, da je delo na daljavo, kot ga poznamo danes, povsem nekaj drugega, kot na začetku epidemije, ko smo se popolnoma nepripravljeni soočali z novimi okoliščinami.
Obvladovanje komunikacijskih platform, spletnih orodij in tehnične opreme, kot so kamere in slušalke so danes postali samoumevni, saj jih je večina zlahka osvojila.
Več prostora za izboljšave pa je pri organizacijskih vprašanjih, vodenju in timskem delu, ki ga je pri delu na daljavo in kombinaciji dela na daljavo in v pisarni potrebno postaviti na novo. Od slednjih je odvisno, v kakšni meri je podjetje zrelo za moderne zaposlitvene modele.
V kolikor zaposleni opravljajo individualno delo in ne potrebujejo veliko vodenja ali nadzora, hkrati jim pa je podjetje sposobno zagotoviti ustrezno tehnološko podporo in kibernetsko varnost, je delo na daljavo lahko dobra rešitev. Seveda ob predpostavki, da imajo zaposleni doma ustrezne razmere in jim tak način dela osebnostno ustreza. Podjetja morajo v tem primeru poskrbeti:
Na več izzivov pa naletimo, ko je delo timsko. Vodenje timov se je že med korono izkazalo kot trd oreh. Pri sodobnem hibridnem načinu dela, ko korona ni več najpogostejši razlog (in izgovor) za vsakovrstne težave, pa je sposobnost prilagajanja novim razmeram in vodenja hibridnih timov še toliko večji izziv.
A tudi tu so številna podjetja naredila pomemben korak naprej.
Prednosti usklajenih timov, ki odlično delujejo v novih razmerah, se kažejo že zdaj, zagotovo pa bodo še bolj prišle do izraza ob morebitnih novih krizah. Ne smemo si namreč zatiskati oči pred opozorili stroke, da korona virus ni izpuhtel in da v hladnejših mesecih in letih lahko ponovno pričakujemo povečano število okužb in več dela na daljavo.
Vodja je vzgled. Od njega se ne pričakuje, da vse ve, zagotovo pa se v primeru vodenja na daljavo od njega pričakuje, da se hitro uči. Če vodja ni sposoben jedrnate in učinkovite komunikacije na daljavo, v timu hitro pada pozornost in motivacija. Še huje pa je, če je slabo digitalno pismen in mu tovrstna komunikacija ne diši. Tudi vodja, ki je obdržal enake prijeme in metode vodenja, kot se jih je posluževal v pisarni, bi moral razmisliti o svojem poslanstvu.
Pri timskem delu na daljavo, ki je slabo vodeno, se zelo kmalu pokažejo številne slabosti, ki se slej ko prej začne izražati na poslovnih rezultatih in nezadovoljnih zaposlenih. Med te sodijo:
Zaradi vsega navedenega si je potrebno prizadevati, da se v timu vzpostavi odprta in ne izključujoča komunikacija, ki pozitivno vpliva na ekipni duh.
V pisarni si poslovne informacije izmenjujemo tudi pri neformalnem druženju, denimo na kavi ali hodniku. Ker smo pri delu od doma za to prikrajšani, poteka veliko komunikacije po številnih kanalih, od klasične elektronske pošte, messengerja, viberja, pa do sms sporočil in mnogo drugih kanalov.
Tako se lahko hitro zgodi, da se nehote pomembna poslovna komunikacije med člani tima preseli na katerega od teh kanalov. Dočim se nam je še nedaleč nazaj to zdelo fino, lahko taka nedoslednost pri uporabi različnih kanalov vodi do zgubljanja pomembnih informacij, po pomoti lahko koga spustimo ali se več preprosto ne spomnimo, kam nam je kdo poslal kako pomembno zadevo.
Zato je zelo pomembno, da je znotraj tima določen komunikacijski kanal, ki ga pri poslovni komunikaciji uporabljajo vsi člani tima. Tega je dolžan določiti vodja, ali še bolje podjetje kot tako, saj so tako vključeni tudi sodelavci iz drugih oddelkov in timov.
Pregovor, ki se sicer nanaša na zaljubljence, ki živijo daleč stran eden od drugega, lahko velja tudi za time, ki delajo na daljavo.
Tim, ki je vsakodnevno v fizičnem stiku, sedi v isti pisarni ali se srečuje na hodnikih podjetja, ima povsem drugačno skupinsko dinamiko, kot timi, ki se vidijo poredko in komunicirajo preko komunikacijskih platform. Te so seveda dobrodošle. A ljudje smo družabna bitja, zato je vsaj občasno druženje v živo dobrodošlo. Tako za posel kot motivacijo zaposlenih.
Občutek pripadnosti in dobro počutje v timu sta najboljša popotnica, da delamo z veseljem in pri delu uživamo. Tako tudi poslovni rezultati ne smejo izostati.
Če ste v službi pod stresom, analizirajte, kaj vam ga povzroča in kako se mu boste zoperstavili.
Običajno ta trenutek nastopi, ko iščete neko posebno storitev (recimo ugoden kredit) ali ko se pri vaši banki spremenijo pogoji ali stroški storitev.
Znate varčevati?